4 Herfsttips

De herfst is nu echt van start.  Je merkt het goed aan dat het eerder donker wordt en dat het best fris is ’s ochtends en ’s avonds. Daarnaast zie je al die mooie herfstkleuren gaan ontstaan. Mogelijk merk je net als ik dat het toch wel even een overgang is, waar wat moeite op zit. Zeker na deze heerlijke zomer. Ik heb bijvoorbeeld net te lang mijn teenslippers aan en dan echt koude voeten. En ik merk dat ik geen trek meer heb in aardbeien bijvoorbeeld. Verder is mijn keel met vlagen gevoelig en vraagt de herfst om daar op aan te passen. Daarom deze 4 tips:

1. Oogsten: Op de foto hieronder zie je een deel van de oogst uit mijn tuin hangen. Elk jaar worden we verrast met druiven. Ze zijn lekker sappig en zoet. Dit is een “kleine” oogst, maar zo is er veel te oogsten in de nazomer en herfst. Zowel letterlijk als figuurlijk. Want wat mag jij oogsten in deze periode van het jaar? Of van je leven? Welke zaadjes had jij geplant in het voorjaar? Wat heb je tot bloei laten komen in de zomer? Kijk je daar tevreden op terug? Wat neem je mee van al je ervaringen dit jaar? Wat is van waarde van jou om mee te nemen? Zo, wat vragen, waarmee je kan kijken naar je oogst. En met deze oogst ga je straks de winter in. Een periode van inkeer, verstilling, koestering. En dit mag allemaal licht en luchtig. Als je dit zo langs laat komen, kan dat verrijkend werken voor jezelf en in je leven en draagt dat bij aan een fit gevoel en een “fit” in deze periode van het jaar, want dan stroom je meer mee met dit seizoen.

2. Bewegen en naar buiten: Merk je ook de neiging om weer sneller binnen op de bank te kruipen? Ik wel, terwijl mijn lijf en leden het heel erg nodig hebben om lekker te bewegen en daarbij ook naar buiten te gaan. Dus kijk of je je ritme van de zomer vast kan houden: Lekker naar buiten, stuk wandelen, fietsen, net wat jou ligt. En anders beweeg je lekker binnen als je een leuke sport hebt en zorg je dat je tussen de bedrijven door wat vaker naar buiten gaat. Even een boodschapje, tijdens de lunch even een rondje buiten, de tuin snoeien 😉 Jij lijf maar ook je brein worden blij van bewegen en  van buiten zijn (frisse lucht, mooie herfsttaferelen). Bovendien werkt het positief op je stemming. 

3. Korte oefeningen voor de ochtend en avond.

Voordat je je bed uitstapt, masseer je alle delen van de voet die de grond raken ( dus wat je voetafdruk maakt) naar buiten, dus naar de rand toe. Dit mag vrij stevig. Dit doe je een paar keer aan beide voeten. Dit maakt o.a. je zenuwstelsel goed wakker. 

Om verder wakker te worden, zet jezelf aan met de aanpunten: je masseert met je ene hand onder je sleutelbeen vlak naast je borstbeen en met je andere hand op je navel, dan wissel je van hand. Vervolgens masseer je tegelijk net boven en onder je lippen ( in het midden), boven zit zo’n kuiltje . Ook je andere hand weer op je navel en wissel. Vervolgens masseer je je stuitje en andere hand op navel en ook hier wissel ( bron Touch for health

Daarna wat actiever : Strek je helemaal staand uit, armen in de lucht. Dit doe je op een inademing, vervolgens zak je naar beneden, door je knieen en daarbij neem je je armen mee. Dit doe je op een uitademing en mag een flinke zucht zijn, vervolgens strek je weer op, enz. Dit genereert energie in je systeem ( bron Lee Holden)

Zacht kloppen op en rond je borstbeen, stimuleert je immuunsysteem, dit kan je tussendoor doen. 

’s avonds weer afbouw:

Door te beginnen met lekker te schudden, hiermee ontlaad je spanning uit je systeem. Je begint met licht bouncen en neemt zo steeds meer lichaamsdelen mee, tot alles mee-schudt. Blijf doorademen.  

Daarna cirkel je je armen langs je lichaam omhoog en laat ze voor je gezicht en vervolgens romp naar beneden zakken. Als je armen omhoog gaan adem je in, als je armen voor je langs zakken, adem je uit en laat je alles lekker los ( bron Lee Holden)

Vervolgens ga je lekker zitten en focus je je op je ademhaling. Help jezelf door je handen op je buik te leggen. Kijk eens of je op een rustige manier met je adem je bekkenbodem kan aanraken. ( je hoofd hoeft daarbij niet mee te doen ;))

Enjoy!  

4. Vitamine D: Ja, de “R” is weer in de maand. En dan is het belangrijk vitamine D te slikken. Deze vitamine maken we nu te weinig aan en is een belangrijke vitamine om je o.a. fit te voelen. Als je tabletjes slikt, neem ze dan bij het eten. Het is namelijk een in vet-oplosbare vitamine en anders neem je het niet op. Als je druppels of capsules hebt, dan zit het vet er al bij. 50mcg is een goede richtlijn. En laat bij twijfel ( o.a. erg moe) er op prikken en vul het dan ruim aan ( dus dan mag het een veel hogere dosering zijn).  

Genietze van dit seizoen, want weet ook dit gaat weer over net als al het andere. En heb je het toch niet zo naar je zin, dan vind je het misschien ondersteunend om in de herfst en winter een aantal sessies kinesiologie te doen. Hiermee onderhoud je je eigen balans en ondersteun je je welzijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.